O artystach koncertów muzyki dawnej „Barok na Mazurach” 2024

DARIUSZ HAJDUKIEWICZ – organista.

Ukończył z wyróżnieniem AM im. Fr. Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej, fortepianu Andrzeja Czemiela, klawesynu Elżbiety Adamczyk, improwizacji organowej prof. Zbigniewa Popielskiego. W latach 2002-2004 zrealizował mistrzowskie Studia Podyplomowe z zakresu muzyki dawnej na AM w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Uczestniczył w międzynarodowych kursach interpretacji u prof. Guy Boveta (CH), prof. Herberta Wulfa (D), prof. Ulrika Spang – Hanssena (DK), prof. Juliana Gembalskiego, prof. Józefa Serafina oraz wykładach u prof. Marka Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości kompozytorów XVII – wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo i akompaniamentu do chorału gregoriańskiego oraz oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego.

W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a’ vista. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Ma na swoim koncie 7 płyt CD. Od 1996 roku aktywnie koncertuje na renomowanych festiwalach w Polsce (ponad 150 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Ma na swoim koncie ponad 1000 recitali solowych i koncertów kameralnych, w tym wiele polskich i światowych prawykonań utworów m. in Zbigniewa Popielskiego, Zdzisława Nowackiego, Mariana Sawy i Marcina  Tadeusza Łukaszewskiego („Plurimos Annos” Warszawa 25.08.2022). Współpracuje z wieloma artystami, zespołami i instytucjami muzycznymi w Polsce i w Europie, uczestniczył w koncertach pod dyrekcją Antoniego Wita i Mirosława Jacka Błaszczyka. Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie. W roku 2024 Festiwal obchodzi jubileusz 20-lecia istnienia i jest jedynym i największym tego typu wydarzeniem kulturalnym w województwie podlaskim. Festiwal wpisując się na stałe w kalendarz imprez kulturalnych województwa podlaskiego stał się wyróżniającą je wizytówką na mapie artystycznych ośrodków Polski oraz miejscem przyciągającym wspaniałych artystów z Polski i z zagranicy. W ramach Festiwalu w Wasilkowie wystąpiło ponad 250 wykonawców m. in. z Polski, Wysp Alandzkich, USA, Japonii, Rosji, Niemiec, Belgii, Litwy, Białorusi, Danii, Czech, Mołdawii, Ukrainy, Austrii, Włoch, Chin, Meksyku, Syrii. Od 2010 roku był organizatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach (10 edycji) oraz Jurorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Fr. Karpińskiego w Białymstoku (7 edycji).

W 2008 roku założył orkiestrę instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum a w roku 2012 zespół muzyki dawnej Charbel Music Ensemble specjalizujący się w historycznym wykonawstwie dawnej muzyki sakralnej i liturgicznej. Oba zespoły mają na swoim koncie entuzjastyczne koncerty na renomowanych festiwalach w Polsce (Wasilków, Rożyńsk, Białystok, Mońki, Żory, Grudziądz, Giżycko) z utworami Bacha, Vivaldiego, Pergolesiego, Scarlattiego, Charpentiera, Gabrielego, w tym także prawykonania dzieł oratoryjnych m. in. Buxtehudego, Lottiego, Caldary i Guerrero. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. Jest autorem programów i zajęć edukacyjno – muzycznych dla dzieci pt. „Rodzinne poranki muzyczne” edycja 2013, 2014, 2015, 2023  i „BAJKOweDźwięki 2023”. Jest również autorem i pomysłodawcą okolicznościowych koncertów i wydarzeń dla dorosłych np. „Kobieto zrób sobie święto” z panelem dyskusyjnym oraz pierwszego w Wasilkowie uroczystego spotkania z koncertem pt. „Dzień Kobiet”. W prywatnym instrumentarium posiada jedyne w Polsce 3-głosowe Truhenorgel – mechaniczne organy skrzyniowe, wykonane na specjalne zamówienie przez Johannesa Kirchera z Heidelberg (Niemcy). W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” – Powiat białostocki. W październiku 2020 roku wraz z Chórem Alla camera pod dyrekcją Mateusza Iwanowskiego i orkiestrą BCM dokonał nagrania płyty CD z dziełami Henry Purcella. Od 2021 roku jest wykładowcą w klasie organów Podlaskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Od wielu lat należy do Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej z którym zrealizował szereg projektów edukacyjnych, muzycznych  i wydawniczych. Jest organistą tytularnym Bazyliki Archikatedralnej w Białymstoku oraz Starego Kościoła Farnego. W roku 2024 ponownie zdobył tytuł „Osobowość Roku 2023”.


ANNA KRZYSZTOFIK – BUCZYŃSKA
Klawesynistka i pianistka. W roku 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej na podstawie rozprawy doktorskiej „Między klawesynem a fortepianem – różnice w interpretacji na podstawie wybranych utworów”.  W roku 2024 uzyskała tytuł doktora habilitowanego w oparciu o swoją działalność artystyczną oraz nagranie płyty „Tomasz Kamieniak – Utwory klawesynowe”.

Prodziekan Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii UMFC w Białymstoku. Prowadzi klasę klawesynu głównego oraz zajęcia związane z tematyką wykonawstwa muzyki dawnej. W ramach Koła Muzyki Dawnej prowadzi Dawne Poniedziałki – cykliczne spotkania ze studentami, które są miejscem do prezentowania zagadnień wykonawczych i interpretacyjnych muzyki dawnej. Realizuje także z udziałem studentów Filii UMFC         w Białymstoku operowe projekty wokalno-instrumentalne, które prowadzi jako kierownik muzyczny: W.A.Mozart „Bastien i Bastienne” KV 50/46b (2023r.), J.S.Bach „Kantata o Kawie” BWV 211 (2024r.). Jako konsultant CEA prowadzi seminaria z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej dla pianistów i organistów umożliwiając dzieciom i młodzieży kontakt z historycznym instrumentarium klawiszowym. Dwukrotnie wyróżniona Nagrodą Rektora UMFC w roku 2016 i 2023. Decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej      w 2024 roku odznaczona Medalem Srebrnym za długoletnią służbę.

Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415, z którym występuje jako solistka i kameralistka, realizując partie klawesynu i pozytywu. Pracuje w Operze i Filharmonii Podlaskiej Europejskim Centrum Sztuki im. St. Moniuszki w Białymstoku jako coach wokalny i muzyk orkiestrowy Orkiestry Symfonicznej, realizując tam partie fortepianu, klawesynu, czelesty, organów oraz elektronicznych instrumentów klawiszowych. Twórca kanału muzycznego na YouTube, popularyzującego muzykę dawną – Buczyńscy Baroque Music. Dzięki grze na kilku instrumentach wykonuje muzykę od XVI-wiecznej do współczesnej.